W dniach 14–18 lipca Ośrodek Kultury i Sportu w Żukowie tętnił wyjątkową energią. Wszystko za sprawą projektu „Cyfrowa Akademia Kultury”, który zgromadził młodych uczestników na wyjątkowych warsztatach. Dzieci z gminy Żukowo wyruszyły w niezwykłą podróż, łączącą świat nowoczesnych technologii z bogactwem lokalnego dziedzictwa.
Głównym celem projektu jest rozwój kompetencji cyfrowych młodych mieszkańców naszego regionu oraz pokazanie, jak współczesne narzędzia mogą inspirować do odkrywania lokalnej historii i kultury na nowo.
Przez pięć intensywnych dni dzieci miały okazję zobaczyć, że komputer, tablet czy telefon to nie tylko rozrywka - to także okno do świata kreatywności, nauki i twórczej zabawy. Pod okiem doświadczonych trenerów z Edukacji 3.0 uczestnicy pracowali z kilkunastoma różnymi narzędziami cyfrowymi, ucząc się sposobów ich kreatywnego wykorzystania.
Pierwszy dzień warsztatów rozpoczął się od fascynującego spotkania ze światem sztucznej inteligencji. Dzieci dowiedziały się, czym jest AI, jak można ją zastosować do generowania grafik, muzyki, tekstów czy nawet krótkich filmów. Pod okiem trenerów młodzi uczestnicy tworzyli własne projekty. Następnie dzieci poznały podstawy grafiki komputerowej i tworzenia cyfrowych projektów inspirowanych haftem kaszubskim szkoły żukowskiej. W ten sposób powstały m.in. bluzy, czapki, sukienki, telefony, a nawet pianino ozdobione elementami kaszubskiego wzornictwa. Każdy projekt to efekt połączenia motywów tradycyjnych z nowoczesnym stylem graficznym. Nie lada gratką były również warsztaty z animacji poklatkowej. Dzieci przy pomocy klocków LEGO i tabletów, tworzyły krótkie filmy animowane metodą poklatkową. Budowały scenografie, tworzyły bohaterów, a następnie uczyły się, jak ożywić je klatka po klatce - oczywiście tematem były legendy żukowskie! Kolejne dni dzieci spędziły z rozszerzoną (AR) i wirtualną rzeczywistością (VR). Uczestnicy dowiedzieli się, czym jest AR i jak działa w aplikacjach, które znamy ze smartfonów i tabletów. Najwięcej radości sprawiła praca z aplikacją Quiver - dzieci kolorowały przygotowane ilustracje, a następnie „ożywiały” je na ekranach tabletów. Widok własnoręcznie pokolorowanej postaci, która nagle porusza się i gra, wywołał mnóstwo uśmiechów. Ważnym punktem była także nauka podstaw projektowania aplikacji AR. Pod okiem trenerów dzieci zobaczyły, jak powstają interaktywne elementy, które później mogą być wykorzystane np. w grach czy edukacji. A co było największą atrakcją na finał? Oczywiście strefa VR! Dzieci zakładały gogle i przenosiły się do wirtualnych światów, odkrywając najróżniejsze aplikację, ale też lokalną historię. Na specjalnym stanowisku OKiSu dostępne były dotychczas zrealizowane przez nas projekty VR, czyli wirtualny spacer po klasztorze sióstr norbertanek czy wystawa historycznych zdjęć Żukowa. Ostatni dzień warsztatów poświęcono również bardzo ważnemu tematowi - cyberbezpieczeństwu. Dzieci dowiedziały się, jak dbać o swoje dane, jak mądrze korzystać z Internetu i jak chronić prywatność online.
Dzięki warsztatom dzieci nie tylko miały okazję poznać cały wachlarz różnych narzędzi cyfrowych, ale przede wszystkim zrozumiały, że technologia może służyć do twórczego poznawania kultury, historii i tradycji, a także że ma bardzo szerokie zastosowanie w nauce.
Projekt pokazał, że nowoczesne rozwiązania świetnie łączą się z lokalnym dziedzictwem, a młodzi mieszkańcy gminy Żukowo mają ogromny potencjał do odkrywania cyfrowego świata i tworzenia własnych, wyjątkowych projektów.
Dziękujemy dzieciom za ich entuzjazm i ogromne zaangażowanie!
A już jesienią kolejny etap realizacji projektu „Cyfrowa Akademia Kultury”. Tym razem zaprosimy kadry kultury z województwa pomorskiego na cykl szkoleń. Więcej szczegółów już wkrótce!
Zobaczcie galerię zdjęć z pięciu dni warsztatów: zdjęcia
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.