Cyfrowa Akademia Kultury – finał projektu. Za nami inspirujące seminarium i szkolenia dla kadr kultury Ośrodek Kultury i Sportu w Żukowie

Przejdź do treści
Cyfrowa Akademia Kultury – finał projektu. Za nami inspirujące seminarium i szkolenia dla kadr kultury
Cyfrowa Akademia Kultury – finał projektu. Za nami inspirujące seminarium i szkolenia dla kadr kultury

W dniach 25 i 26 listopada w Centrum Kultury Spichlerz w Żukowie odbyły się ostatnie spotkania w ramach projektu „Cyfrowa Akademia Kultury”. Finał był intensywny, bogaty w praktyczną wiedzę i inspirujące spotkania, a jednocześnie stał się idealnym podsumowaniem całego projektu.

Seminarium „Zaprogramowani na kulturę – cyfrowe działania z młodzieżą” otworzyła Zastępca Burmistrz Gminy Żukowo Pani Karolina Redzimska. Seminarium stanowiło formę prezentacji dobrych praktyk zastosowania nowych technologii w kulturze i edukacji. Wśród prelegentów znaleźli się: Magdalena Maliszewska z Muzeum Norbertanek Żukowskich i Margaretta Mielewczyk z Ośrodka Kultury i Sportu w Żukowie, które przedstawiły projekty z zastosowaniem wirtualnej rzeczywistości (VR) oraz aplikację mobilną zrealizowane przez OKiS, Marcin Wolski i Robert Turski z Edukacji 3.0, którzy podzielili się doświadczeniami z tworzenia cyfrowych narracji w muzeach czy możliwości podejmowania cyfrowej twórczości oraz Marcin Łopusiewicz z Vall Gallery prezentujący możliwości łączenia sztuki z VR.

Po wystąpieniach odbył się panel dyskusyjny dotyczący nowoczesnych form pracy z młodzieżą. Rozmowa dotyczyła m.in. taki tematów jak: możliwości zastosowania cyfrowych narzędzi w edukacji i kulturze, ich potencjał czy bariery w ich wdrażaniu. Panel stał się cenną przestrzenią wymiany doświadczeń i prezentacji różnorodnych strategii działań.

Uczestnicy mieli także okazję skorzystać ze specjalnej strefy VR, gdzie testowali aplikacje edukacyjne, narzędzia wykorzystywane w projektach artystycznych, projekty przygotowane przez Ośrodek Kultury i Sportu w Żukowie (wirtualny klasztor sióstr norbertanek, wirtualna wystawa zdjęć Żukowa).

Tego samego dnia odbyło się jeszcze szkolenie z cyberbezpieczeństwo, podczas którego uczestnicy zdobyli wiedzę dotyczącą współczesnych zagrożeń w cyfrowym świecie, higieny cyfrowej czy ochrony danych w sieci.

Drugi dzień to szkolenie poświęcone mobilnym narzędziom i interaktywny działaniom. Uczestnicy poznali aplikacje i rozwiązania, które mogą wykorzystać w swojej pracy do tworzenia aktywizujących zadań.

Cyfrowa Akademia Kultury to program edukacyjno-kulturalny skierowany zarówno do dzieci z gminy Żukowo, jak i kadr kultury z województwa pomorskiego w celu podnoszenia kompetencji cyfrowych. Wśród instytucji kultury, których przedstawiciele wzięli udział w projekcie znalazły się m.in. trójmiejskie instytucje takie jak Europejskie Centrum Solidarności, Muzeum Emigracji w Gdyni, Muzeum II Wojny Światowej, Teatr Muzyczny w Gdyni, Gdański Archipelag Kultury, Gdyńskie Centrum Kultury czy instytucje kultury z Redy, Pucka, Chojnic, Studzienic, Miastka, Kościerzyny, Cedr Wielkich oraz z sąsiednich gmin powiatu kartuskiego.

Projekt pokazał, że nowe technologie mogą być nie tylko atrakcyjnym narzędziem edukacyjnym, ale także skutecznym sposobem na odkrywanie i promowania dziedzictwa kulturowego.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za obecność, aktywność i inspirujące rozmowy. Dziękujemy partnerowi projektu Nadbałtyckiemu Centrum Kultury, które pomogło w promocji projektu wśród pomorskich kadr kultury.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.